שבע מגמות שתיצורנה שינוי במסחר הקמעונאי של עסקים קמעונאיים בינוניים וקטנים בחמשת השנים הבאות
כריסטין דובר, מנהלת המחקר ב IDC מסבירה ש"חברות מחפשות להחליף את היישומים הטכנולוגיים הישנים ביישומים מודרניים וזריזים יותר המותאמים אישית ומאפשרים לנוע במהירות לשווקים חדשים עם חנויות pop- up ופתרונות לריבוי ערוצי מכירה. הפתרונות החדשים מספקים לצרכנים ולקונים העסקיים חוויה קניה עקבית –ללא קשר למקום חיפוש המוצר, ללא קשר לרכישה, לקנייה ולאופן החזרת הסחורה או השירות – באמצעות אינטרנט, טלפונים ניידים, בחנות, באמצעות המוקד הטלפוני ועוד.
מתברר מהמחקר שחלק גדול מהחדשנות בתחום מונע דווקא על ידי קמעונאים בינוניים וקטנים שאינם "סוחבים על גבם" את נטל ההשקעות העצומות בטכנולוגיה הישנה, ומנסים סוף-סוף להשאיר את הקופות הרושמות המיושנות מאחור.
בתמצית: העיקרון המרכזי המנחה את רוב הטכנולוגיות החדשות בכל הערוצים בעולם הקמעונאי הוא להתאים אישית את הפעילות המכירתית ללקוחות.
עולם המסחר הדיגיטלי ממשיך להתפתח בקצב מהיר. הקמעונאים נוטשים את מערכות המחשוב הישנות ועוברים להשתמש בטכנולוגיות מתפתחות המאורגנות סביב עיקרון מנחה מרכזי: שיפור חוויית הלקוח.
עד כמה גדולה המהפכה הזו ?
על פי תחזית שערך ידי International Data Corp – IDC , בארה"ב ההכנסות של חברות המפתחות יישומי מסחר דיגיטליים, צפויות לצמוח בשיעור צמיחה שנתי של 18.8% שהם 4.1 מיליארד דולר עד שנת 2017!
כריסטין דובר, מנהלת המחקר ב IDC מסבירה ש"חברות מחפשות להחליף את היישומים הטכנולוגיים הישנים ביישומים מודרניים וזריזים יותר המותאמים אישית ומאפשרים לנוע במהירות לשווקים חדשים עם חנויות pop- upופתרונות לריבוי ערוצי מכירה. הפתרונות החדשים מספקים לצרכנים ולקונים העסקיים חוויה קניה עקבית –ללא קשר למקום חיפוש המוצר, ללא קשר לרכישה, לקנייה ולאופן החזרת הסחורה או השירות – באמצעות אינטרנט, טלפונים ניידים, בחנות, באמצעות המוקד הטלפוני ועוד.
מתברר מהמחקר שחלק גדול מהחדשנות בתחום מונע על ידי קמעונאים בינוניים וקטנים שאינם סוחבים על גבם את נטל הטכנולוגיה הישנה שבה הושקעו סכומי עתק, ומנסים סוף-סוף להשאיר את הקופות הרושמות המיושנות מאחור.
להלן 7 המגמות שישנו את פני המסחר האלקטרוני של עסקים קטנים ובינוניים:
-
הטאבלטים מגדירים מחדש את נקודת המכירה – בכל שבוע אנו עדים לפיתוחים חדשים הקשורים לתחום. היריבות העסקית בין מפתחי אפליקציות המסחר הדיגיטלי צפויה להתגבר והחברות הוותיקות בענף שמייצרות כרגע קופות חכמות יקדישו הרבה יותר אנרגיה וכסף כדי להגן על נתח השוק בקרב קמעונאים ומסעדות. בנוסף, חברות חדשות נכנסות לענף פיתוח המסחר הדיגיטלי והן מביאות איתן פתרונות חדשניים המותאמים לנקודות מכירה באנדרואיד.
-
האצת המסחר הסלולארי. – על פי נתונים שדווחו על ידי חברת IBM, בסופ"ש שאחרי חג ההודיה בארה"ב (שהוא סופ"ש המאופיין במגה קניות), קניות באמצעות טלפונים ניידים זינקו ב 45% לעומת שנת 2012, והיוו כ- 32 אחוזים מתעבורת הדואר האלקטרוני. עסקאות באמצעות מכשירים ניידים גדלות בכ – 56 אחוז בכל שנה. זוהי עוד סיבה לקמעונאים קטנים ולמסעדות לייעל את נוכחותם באינטרנט – עבור המבקרים הניידים.
-
הקניות הופכות להיות חברתיות – על פי נתונים של IBM, להפניות מפייסבוק ופינטרסט היו השפעה רבה במהלך סוף השבוע של חג ההודיה . קונים המופנים מפייסבוק הוציאו כ – 9 אחוזים יותר לכל הזמנה (97.81 $) לעומת אלו שהגיעו מ- (92.40 $) Pinterest . העובדה היא כי הפניות חברתיות מסייעות לבחירות של הקונה הפוטנציאלי.
-
המזומן הוא המלך – אבל לכמה זמן? חברות רבות מתחרות על תשומת הלב של עסקים קטנים במתן פתרונות לתשלומים באמצעות טלפונים ניידים. הקלות שבה חלק מהשירותים הללו יכולים להשתלב במשרד האחורי של חברות קטנות הוא טיעון משכנע כשלעצמו. בנוסף, אין להתעלם מניסיונותיה של חברת PayPal להפוך את השירותים הדיגיטליים שהיא מספקת עבור רכישות אינטרנטיות לזמינים גם עבור חנויות פיזיות. כמו כן, "אין לזלזל בפוטנציאל של Bitcoins או מטבע דיגיטלי אחר להיות שחקן בשוק אמצעי התשלום", אומרת מייסדת ומנכ"ל חברת Revel מערכות, ליסה פלזון. "אפשרויות תשלום באמצעות מכשירים ניידים יגשרו בין ארנקים של אנשים המחוברים אונליין לבין ארנקים וצ'קים פיזיים."
-
Big – Data לקמעונאים קטנים – אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של נטישת הקופות הרושמות טמון ביכולתם של המנהלים ללקט יותר תובנות לגבי מגמות המכירות והרגלי לקוחות. מידע זה יעזור לבעלי העסקים הקטנים לקבל החלטות טובות יותר לגבי איוש עובדים, מלאי, רכישות חומרי גלם וכו'. הקו בין הקופה לבין מערכות ניהול קשרי לקוחות ימשיך להיות מטושטש, תוך שהוא מציע לקמעונאים ולמסעדות יותר כלים לטיפוח נאמנות לקוחות. ואכן, כ- 42 אחוזים מתוך 640 העסקים הקטנים שהגיבו לסקר האחרון שערכה חברת ShopKeep בארה"ב, כבר משתמשים בנתונים בזמן אמת כדי להתאים את ההחלטות עסקיות תוך 24 שעות. "הם מתחילים לחשוב בגדול, לנצל נתונים גדולים, מדיה חברתית ושיווק שהם מבצעים בעצמם על מנת להישאר תחרותיים – הרבה יותר מכפי שראינו בעבר", אמר ג'ייסון ריצ'לסון, מייסד ומנכ"ל של ShopKeep.
-
האינטרנט פוגש את העסקים הבינוניים/ קטנים בקמעונאות – ישנם קמעונאים המשתמשים ביישומי ה GPS בטלפונים חכמים כדי למקד את המבצעים שלהם למיקום גיאוגרפי מסוים או כדי להציע מבצעים למבקרים בחנות (המבוססים על אבחנה בין לקוחות חדשים לתיקים). "האינטרנט של דברים" יאפשר לגאדג'טים אישיים להחליף נתונים עם פתרונות הקופה. לדוגמא – חיבורים אפשריים בין יישומי קופה מחד ומעקב אחר נתונים אישיים מאידך – למשל, כאשר צרכן שורף קלוריות במהלך היום, מכשיר הקלוריות יוכל לתקשר עם מערכות קופה ולהמליץ על תפריט ופריטי ארוחה המבוססים על מטרות צריכת הקלוריות יומיות. זה בערך כמו מאמן האישי שעוקב אחרי הצרכן כדי לבדוק מה הוא אוכל. קצת מפחיד אבל חזק.
-
ידו של המגע האנושי והמקומי תמשיך להיות על העליונה – למרות שהמסחר המקוון ממשיך לגדול, צרכנים מחפשים יותר ויותר את הקשר והמגע המקומי והאנושי שהיו בעבר עם חנויות מתמחות ומקומיות, כך על פי סקר שנערך בקרב 5,108 משתתפים שהוזמן בספטמבר 2013 על ידי דלויט. כמעט שני שלישים מהמשיבים תמכו ברעיון של "קניה לוקאלית". הם מתכננים להוציא עד כשליש מתקציב המתנות בשנת 2013 – בעיקר בגלל יתרונות כגון נוחות נתפסת והייחודיות של מוצרים שניתן למצוא בבוטיקים קטנים יותר. הסיבה העיקרית לפיה הצרכנים חוזרים לרכוש במרכזי קניות (אינטרנטי או פיזי) היא מומחיות וידע, לפי נתוני דלויט.
מה המכנה המשותף לכל המגמות הללו? לא משנה אם הקמעונאי מעדיף למכור באמצעות האינטרנט או להישאר מושרש בחנות בעולם האמיתי, התפקיד המרכזי של הטכנולוגיה הינו להציע חוויה מותאמת אישית.
"בחנות הפיזית הקמעונאי יכול לא רק לבצע את המכירה, אלא אף להגדיל את נאמנות הלקוח", אומר אליסון פול, סגן יו"ר דלויט ומנהל המגזר הקמעונאי והפצה. "הקמעונאים המצליחים ביותר מעצימים את עובדיהם להיות חסידים מסורים למותג באמצעות ידע, חיבור אונליין לאינטרנט, האצלת סמכות לשנות מחיר והגברת המודעות למוצרים זמינים בערוצים אחרים".