בעשור האחרון בעקבות מעבר העוצמה לקמעונאים ולקונים עבר המיקוד בתחום מחקרי השיווק למחקרי התנהגות קונים ותהליכי הקניה בחנויות
במשך עשרות שנים התפתח תחום המחקר השיווקי תוך מיקוד בהתנהגות צרכנים ומיתוג.בעשור האחרון בעקבות מעבר העוצמה לקמעונאים ולקונים עבר המיקוד בתחום מחקרי השיווק לחנויות ולתהליכי הקניה.בסביבה ותקופה כל כך דינאמית, מורכבת ותחרותית גם הקמעונאי וגם היצרן מחפשים יותר מאי פעם תובנות מהירות ומדויקות לגבי מאפייני והתנהגות הקונים כדי להגיב לשוק המשתנה ולהשיג יתרון תחרותי.כתוצאה מהאמור לעיל, וכן בסיוע התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות, התבססו בעשור האחרון מתודולוגיות מגוונות של מחקרי קונים.
מטרות מחקרי קונים מגוונות ושאלות המחקר מורכבות ביניהן:
• מה מטרת הקניה? באיזה סוג "מסע קניות" נמצאים הקונים(עיקרי? השלמה? נוחות-ON THE GO)?
• האם הקניה מתוכננת? עם רשימה? איך נראית הרשימה?
• איך הקונים מנווטים בחנות? האם יש להם מסלול קבוע? משתנה?
• מהם האזורים ה"חמים" ו"הקרים" בחנות?
• מהו יחס ההמרה של נכנסים לחנות/נכנסים למחלקה/קונים מוצר/מותג ספציפי?
• באיזו מידה משפיעים שילוטים? סטנדים? תצוגות חוץ מדף על הקניה?
• באיזו מידה תקשור מבצעים משפיע על החלטת הקניה?
• איזה תקשור אפקטיבי יותר?
• באיזו מידה ה"ליפטינג" במכירות במבצע מתאזן עם
• הירידה במכירות אחרי המבצע?(ואם כן- אולי צריך
• לשקול את אפקטיביות המבצע)
• מהי מידת הרגישות של הקונים לשינויים במחירים?
• מה מידת הנאמנות שלהם- לחנות? למותג?
מהו גובה סל הקניה של הקונים? וממה הוא מורכב?
• מהו "אינדקס/מדד המוצרים הצולבים" בסל הקניה שלהם?(לדוגמא ב-50% מהסלים בהם מופיעה
בירה קונים גם פיצוחים- משפיע כמובן על פעילות CROSS-MERCHENDISE בחנות)
• באיזו מידה קל לקונים למצוא את הקטגוריה/מוצר?
• מהו "עץ החלטות הקניה של הקונים" בקטגוריות השונות?
• מה מכלול הגורמים שמשפיעים על הבחירה במוצר?ומה מידת ההשפעה של כל אחד מהם?
• כמה מהקונים מעדיפים קניה באינטרנט? משולבת –פיזית ואינטרנט?
• כמה מבצעים בחנות בדיקת מחירים באמצעות הסמארטפון?
• מהם חסמי הקניה?
• ועוד שאלות מחקר רבות
גם מתודולוגיות מחקרי קונים מגוונות מאוד. בסרטון שלהלן תוכלו לצפות בטכנולוגיות שונות שהתפתחו בשנים האחרונות ומסייעות בחקר התנהגות קונים