BIG DATA בעולם הקמעונאות-"חוקי המשחק משתנים!"-חלק א' | sinergia-group
You can use WP menu builder to build menus

מרכז הידע בקמעונאות

"מרכז הידע בקמעונאות" הינו אתר ייחודי המרכז עבורכם - קמעונאים, יצרנים וכל מי שמתעניין בתחום - מאמרים, מחקרים, סרטים וחידושים בכל הקשור לעולם הקמעונאות והשיווק לקונים.

.

הרשמה לקבלת ה"מגזין לקמעונאות"


לצפייה בערוץ הסרטים שלנו


 דוח חשוב מאוד של מקנזי קבע כבר במאי 2011 ש  Big-Data – הוא הגבול/האתגר הבא לחדשנות, תחרותיות ופרודוקטיביות.

הגדרה של Big – Data  לפי מקנזי היא:

האסטרטגיה, התהליכים העסקיים, הכלים והטכנולוגיות המתייחסים למערכי נתונים שגודלם ומורכבות הוא מעבר ליכולת של תוכנת מסד נתונים טיפוסית ללכוד, לאחסן, לנהל ולנתח.

כאשר מקנזי פרסמה ב- 2011 את הדוח שלה, ההגדרה שהציעה לביג דאטה התמקדה בעיקר בקנה המידה – במילה BIG   – "נתונים שגודלם הוא מעבר ליכולת של כלי מסדי נתונים טיפוסיים ללכוד, לאחסן, לנהל ולנתח".

הדגש על גודל הוכח כהסחת דעת, בזמן שמומחי קמעונאות התמודדו עם השאלה – "איך לעשות שימוש מעשי בביג דאטה?"

בסקר של Brick Meets Click  מ-2012 התברר שהקמעונאים עברו במהירות ממיקוד בשאלה: "מה זה?" למיקוד בשאלה: "מה זה עושה?", ו-"איך זה יכול  לשפר את ביצועי המכירות שלנו?"

וביתר הרחבה- Big Data הוא מושג יחסי. צריך לחשוב עליו כעל קפיצת דור/ות מיכולת הניתוח הנוכחית של הארגון הקמעונאי – מנקודת מבט של אינטגרציית נתונים וניהולם, למצב שבו הארגון מסוגל להפיק ערך אסטרטגי מניתוח של:

  1. VOLUME – נפח גדול יותר של נתונים, ברמה שמייצגת צמיחה מעריכית לעומת היכולות הנוכחיות

  2. VARAIETY -מגוון גדול יותר של מקורות של נתונים, הכוללים גם נתונים לא מובנים ו / או חצי מובנים- למשל ממקורות חוץ ארגוניים-אינטרנט, מובייל ועוד

  3. VELOCITY– מהירות גדולה יותר של עיבוד הנתונים

בעולם הקמעונאות מסתמן נושא ה- Big – Data כאחד הנושאים ה"חמים ביותר" בשנים הקרובות.

יותר מ -100 מומחים בתחום הקמעונאות וניתוח המידע השתתפו בסקר עדכני בנושא שנערך באוקטובר 2013.

הסקר מצביע על כך ש- Big – Data משנה את "כללי המשחק" של הפעילות קמעונאית, וממקד בנושאים שכדאי להתייחס אליהם בשנתיים הבאות.

בשבועות הקרובים נציג לכם את ממצאי הסקר והמשמעויות לעולם הקמעונאות בישראל.

ההדמנות הגדולה לקמעונאים בביסוס על BBig – Data טמונה ביכולת לשפר את המיקוד בקונים, את האופטימיזציה של ניהול המלאי ואת יכולת קבלת החלטות אופרטיביות  ובזמן  אמת על ידי בניית תובנות עמוקות יותר המבוססות על  כמות עצומה של  נתונים פנימיים וחיצוניים.

יחד עם זאת, קמעונאים חייבים לגשת לנושא ה- Big –  Data כפי שניגשים לכל אסטרטגיה עסקית אחרת, ולשאול את עצמם 3 שאלות חשובות: האם זה בשבילנו?, באיזו מידה  אנחנו מוכנים וערוכים לכך? ואיך אנחנו מגדירים הצלחה?

ממצאים עיקריים מהסקר של  EKNקובעים ש:

  1. Big – Data יהפוך תוך 5 שנים ל- Mainstream. כיום זהו עדיין תחום התמחות של קמעונאים מעטים, ובמידה רבה קמעונאות ממשיכה להיות ענף עם בשלות ניתוח מידע נמוכה יחסית בכל התחומים העיסקיים.
  2. האתגר הגדול ביותר של קמעונאים באימוץ Big – Data הוא המגוון הרחב של נתונים בעיקר נתונים לא מובנים. בשנת 2012 50% מהקמעונאים אמרו, שניהול נפח הנתונים העצום הוא האתגר הגדול ביותר שלהם. זה נשמע הגיוני כי קמעונאים תמיד צברו כמויות גדולות של נתונים (כולל גישה להיסטוריה ארוכה של נתוני טרנזקציות). בסקר ב-2013 קמעונאים דרגו את נפח הנתונים כדאגה האחרונה שלהם. ניהול מגוון רחב של נתונים מתגלה בסקר כאתגר מס 1 .
  3. Big Data יהיה רלבנטי גם לקמעונאים קטנים/בינוניים בשל טכנולוגיות מתקדמות ומוזלות. התנסות ב- Big Data, במיוחד אם הארגון מוכן לחשוף מערכי נתונים מסוימים לספקי ענן ציבוריים, לא צריכה להיות יקרה:
  •  עלויות אחסון, ניהול וניתוח הנתונים יורדות
  • פתרונות  מבוססי ענן מספקים גישה זולה לתשתיות Big Data
  • מגוון רחב של כלים- מחשוב סטטיסטי והדמיה זמינים כיום בעלות נמוכה(וחלקם אף בחינם).
  • נתונים ממקורות ציבוריים כגון רשתות מדיה חברתית, נתוני מזג אוויר, נתונים ממערכות  GIS ונתוני מפקד האוכלוסיה גם הם זמינים בעלויות נמוכות יחסית.

האתגר הגדול  ביותר הוא בהגדרת מהו הנושא בעל הערך שבשבילו כדאי  לארגון להשקיע ב- Big Data .

בחלק הבא של המאמר נציג שאלון לקמעונאיים ויצרנים המאפשר אבחון עצמי של מוכנות ובשלות ליישום אסטרטגיית Big Data .

אין תגובות

You must be logged in to post a comment.